CZECH FOOD EXPO odhalí vítěze 19. ročníku soutěže CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY

CZECH FOOD EXPO odhalí vítěze 19. ročníku soutěže CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY

Hlavní pódium v pavilonu T na českobudějovickém výstavišti se ve čtvrtek 15. května mezi 13. a 14. hodinou promění ve výkladní skříň jihočeských dobrot. Zaplní jej zástupci potravinářských podniků, které uspěly v letošním, 19. ročníku soutěže CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY.  Pět desítek výrobců – z toho deset nováčků -  do něj přihlásilo 184 produktů roztříděných do 14 kategorií. Z hlediska počtu soutěžících potravin se jedná o historicky nejsilnější ročník.

SLAVNOSTNÍ VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ se bude konat při příležitosti zahájení výstavy CZECH FOOD EXPO a HOBBY.

„Máme radost, že si projekt CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY v sobě nese víc než jen senzorické srovnávání jídel a nápojů s jihočeským rodokmenem. Je ukázkou fungující systémové a dlouhodobé podpory regionálních potravin na základě spolupráce kraje, profesní organizace, soukromých podniků a společnosti Výstaviště České Budějovice. Společně a  v rámci možností se snažíme zviditelňovat, co z jihočeské produkce stojí za ochutnání. Producenty vzděláváme v marketingu i v legislativě. Naše komora se také snaží zprostředkovávat odbyt prověřených potravin v co nejkratší vzdálenosti od výrobních provozoven. Usilujeme o rovnováhu rolí  zemědělců, zpracovatelů a obchodníků v průběhu zrodu a cesty lokálních potravin ke spotřebitelům. Též pomáháme k jejich uplatnění například ve školních jídelnách nebo v podobných provozech účelového stravování,“ popisuje přesah soutěžního klání Hana Šťastná, ředitelka úřadu Regionální agrární komory Jihočeského kraje, která soutěž za podpory Jihočeského kraje organizuje. Dále konstatuje, že v posledních letech malých a středních výrobců regionálních potravin spíše ubývá. Důvodem jsou vysoké provozní náklady, oligopolizace maloobchodního trhu, byrokracie a legislativní zátěž. Také nedostatek pracovních sil v zemědělské prvovýrobě a ve zpracovatelských odvětvích limituje růst podílu jejich zboží na pultech tržních řetězců.

O to více si vážíme každého přihlašovatele do soutěže CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY za odvahu podnikat v tak riskantní branži, jako je výroba potravin, zejména těch čerstvých s vysokou přidanou hodnotou. Výrobci se nám do soutěže vrací s novými produkty, rádi mezi sebou při příležitostech jako je slavnostní vyhlášení výsledků nebo v rámci odborných seminářů diskutují, sdílejí zkušenosti a také se domlouvají na potenciální spolupráci. To má smysl,“ doplňuje Šťastná.

Přestože konkrétní názvy potravin nově oceněných známkou  CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY prozradí až slavnostní ceremoniál, z předběžných informací jihočeské agrární komory vyplývá, že na seznam letošních „vítězů“ se dostaly například uzenářské speciality, řemeslné chleby i piva, bio potraviny, ovocné víno ze Šumavy, produkty s rakytníkem nebo s chlorelou, jídla hotová, fermentovaná zelenina, sirupy, limonády, medy nebo netradiční rybí lahůdka.

Nejúspěšnější výrobci získají certifikáty a plakety opravňující k užívání loga CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY pro komerční účely. Trojice nejšťastnějších, o kterých rozhodne losování publika, navíc obdrží poukázku na reklamu v Denících Jihočeského kraje v hodnotě 3 x 10 000 korun. Absolutní vítěz, kterým se stane výrobce s nejúspěšnější kolekcí přihlášených produktů napříč všemi kategoriemi, získá zdarma propagační reportáž v Jihočeské televizi. Oceněné výrobky získají příležitost k přednostnímu zařazení do prodejního sortimentu prodejen TERNO a TREFA partnerského maloobchodního řetězce Jednota s.d., České Budějovice a do specializovaných prodejen regionálních potravin.

Předávání cen se zúčastní jihočeský hejtman Martin Kuba, který poskytl události morální záštitu.

V průběhu dosavadních osmnácti ročníků prošlo komisním hodnocením 2 456 výrobků. Do současnosti byla značka CHJ udělena 568 výrobkům.

Autor: RAK JK